Przebieg spalania mieszanki uzależniony jest od ilości tlenu znajdującego się w cylindrach. Im więcej tlenu, tym sprawniej przebiega ten proces. Z tego powodu, w samochodach często montuje się intercooler, czyli chłodnicę powietrza. Intercooler montuje się w układzie doładowania, pomiędzy turbosprężarką, a kolektorem dolotowym. Zazwyczaj oznacza to, że będzie się znajdować blisko ziemi, tuż za przednim zderzakiem.
Płyn chłodniczy jest niezamarzającą cieczą, przepływającą przez gumowe przewody i kanały wydrążone w bloku silnika i głowicy. Pompa wody, która zazwyczaj jest napędzana paskiem lub łańcuchem rozrządu, wymusza ruch płynu chłodniczego. Jednym z elementów, przez który przepływa płyn, jest właśnie chłodnica. Chłodnica to nic innego jak żebrowany, płaski panel, wyposażony w sieć niewielkich rurek, które ułatwiają oddawanie ciepła. Zadaniem chłodnicy jest utrzymywanie optymalnej temperatury silnika niezależnie od warunków. Żeby cały proces była jak najbardziej efektywny, chłodnica montowana jest tuż za grillem. Dzięki temu, w trakcie jazdy ruch powietrza odbiera ciepło zgromadzone w chłodnicy. Natomiast w trakcie postoju ruch powietrza wymuszany jest przez wentylator. Dzięki umiejscowieniu chłodnicy przed silnikiem, element ma dostęp do nieogrzanego powietrza, co ułatwia ochładzanie płynu chłodniczego. Jednocześnie jednak chłodnica jest przez to narażona na uszkodzenia mechaniczne.
Jeżeli chcesz zdobyć praktyczną wiedzę związaną z chłodnicami samochodowymi, koniecznie zajrzyj na stronę
nowechlodnice.pl/. Znajdziesz tam artykuły, które z pewnością rozwieją Twoje wątpliwości odnośnie wszelkich kwestii związanych z chłodnicami.
Żywotność i dbanie o chłodnicę
Najważniejszym czynnikiem mającym wpływ na żywotność chłodnicy jest stosowanie się do zaleceń producenta oraz mechaników, którzy będą dokonywali przeglądów naszego pojazdu. W przypadku chłodnicy najczęstszym problemem są uszkodzenia mechaniczne, wynikające z umiejscowienia tego elementu. Innym często spotykanym problemem jest nieszczelność, mogąca się pojawić wraz ze zużywaniem się chłodnicy. Najprostszym sposobem na naprawienie chłodnicy będzie po prostu wymiana tego elementu. Gdybyś jednak kiedykolwiek zmagał się z problemami spowodowanymi zagotowaniem się chłodziwa, możesz samodzielnie poradzić sobie z tym problemem. W tym artykule znajdziesz wskazówki, jak postępować w takiej sytuacji –-
https://www.nowechlodnice.pl/sposoby-postepowania-w-przypadku-zagotowania-sie-chlodziwa-w-silniku/