Wielu kierowców obawia się awarii
cewki zapłonowej w swoim samochodzie, ponieważ nie ma pojęcia jakie konkretne objawy może to wywołać. Bardzo często kierowcy nie mają również pojęcia na czym dokładnie polega działanie cewki zapłonowej i co dzieje się, gdy ulegnie ona awarii. W większości przypadków można śmiało powiedzieć, że strach ma wielkie oczy, a diagnostyka połączona z wymianą zepsutej cewki w naszym samochodzie nie musi trwać dłużej niż 30 minut.
Jak rozpoznać usterkę cewki zapłonowej?
Cewki są stale dopracowywane, dzięki czemu ich awaryjność stale się zmniejsza. Zdarza się jednak, że usterka się pojawi, a wtedy kluczowe jest jej odpowiednie zdiagnozowanie. Do najpopularniejszych i najczęściej spotykanych oznak awarii cewki zapłonowej możemy zaliczyć m.in. szarpanie na wolnych obrotach, problemy z uruchomieniem samochodu, spadek mocy oraz zaświecającą się kontrolkę „check engine”. Są to najbardziej standardowe objawy, które informują nas o potrzebie wymiany cewki zapłonowej na nową.
Jak upewnić się, że cewka uległa awarii?
W zależności od rozwiązania w naszym samochodzie może być jedna cewka dla całego układu zapłonowego lub po jednej cewce dla każdego cylindra. Pierwsze rozwiązanie sprawia, że jeśli problem z cewką nas dotknie to jesteśmy zmuszeni wymienić cały moduł. Rzecz jest kosztowna, ale znacznie bardziej prosta. W drugim przypadku natomiast wystarczy wymiana tylko jednej cewki. Tutaj najprostszym rozwiązaniem jest diagnostyka komputerowa, która wskaże nam która cewka jest niesprawna. Alternatywą może być zakup jednej cewki i podmienianie jej z cewkami na poszczególnych cylindrach. Działamy w ten sposób do skutku, czyli do momentu, kiedy po założeniu nowej cewki i uruchomieniu silnika objawy ustaną.
Jak dobrać i wymienić cewkę zapłonową w swoim samochodzie?
Cewka powinna być dobrana jak najbardziej starannie. Podczas dobierania cewki do naszego samochodu warto więc posiłkować się numerem VIN pojazdu, a także takimi danymi jak rok produkcji, wersja silnikowa, oznaczenie jednostki napędowej, a najlepiej numer danej części. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że zakupiona cewka będzie odpowiednio dopasowana do naszego silnika.
Sam proces wymiany cewki zapłonowej w samochodzie jest stosunkowo prosty. W zasadzie wystarczy tylko odpiąć kable od starej cewki, następnie delikatnie ją wyjąć i w jej miejscu umieścić nową część. Po podłączeniu przewodu możemy uruchamiać nasz silnik. Nieco inaczej jest w przypadku jednej cewki, która obsługuje wszystkie cylindry. W takiej sytuacji musimy odłączyć po kolei wszystkie kable doprowadzające napięcie do świec zapłonowych, jednocześnie pamiętając o zachowaniu ich kolejności. W innym przypadku silnik nie będzie w stanie pracować prawidłowo.