Informacje prasowe
Spada sprzedaż samochodów
Jak wynika ze wstępnych danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów, w maju zarejestrowano w Polsce 22 tys. 476 nowych samochodów osobowych, o 2,73 proc. mniej niż przed rokiem, a o 1,6 proc. więcej niż w kwietniu tego roku.
Ogółem od początku roku do końca maja zarejestrowano 113 tys. 165 nowych samochodów osobowych, o 4,88 proc. mniej w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Palmę pierwszeństwa na polskim rynku dzierży Skoda, która w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku sprzedała 13 tys. 506 samochodów, o 4,16 proc. mniej niż w analogicznym okresie ub.r. Udział Skody w polskim rynku wyniósł 11,88 proc.
Drugie miejsce zajął Opel. Niemiecki producent sprzedał i zarejestrował od początku roku 9320 aut - o 2,49 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2010 roku, a jego udział w rynku wyniósł 8,22 proc.
Ostatnie miejsce na podium zajęła Toyota - 8737 sprzedanych aut (spadek o 12,51 proc., udział w rynku 7,71 proc.), a kolejne pozycje zajęli producenci tacy jak: Ford - 7999 samochodów (spadek 8,51 proc., udział w rynku 7,06 proc.), Fiat 7860 aut (spadek o 15,97 proc., udział w rynku 6,93 proc.).
Z informacji, które uzyskał Samar od dilerów samochodowych, sprzedaż aut osobowych dla klientów indywidualnych wyniosła o wiele mniej, niż spodziewali się prognostycy i eksperci. W obecnym okresie, niewielu klientów odwiedza salony, a jeszcze mniej decyduje się na zakup auta.
Poza tym, zmienia się struktura zakupów flotowych. W zeszłym roku sprzedaż „nakręcały” samochody "z kratką", natomiast obecnie wzrastają flotowe zakupy standardowych samochodów osobowych, dokonywane przez korporacje. Ma miejsce naturalna wymiana parku aut 3-4-letnich na nowe.
Z kolei warty jest zauważenia fakt, iż sprowadzamy coraz mniej aut używanych. W maju zarejestrowano 58 tys. 148 takich samochodów osobowych, o 1,17 proc. mniej niż w kwietniu i o 9,74 proc. mniej niż w maju 2010 roku. Od początku 2011 r. zarejestrowano już 267 tys. 437 samochodów osobowych z prywatnego importu, czyli o prawie 8% mniej w zeszłym roku.
Ciekawie przedstawia się struktura wieku sprowadzonych samochodów zza granicy – najwięcej było tych, mających powyżej 10 lat (47,39 proc. wszystkich sprowadzonych do Polski). Samochody w wieku 4 - 10 lat stanowiły 44,16 proc. importu, z kolei samochody najmłodsze, w wieku do 4 lat, jedynie 8,45 proc. importu.
Producenci, którzy są najczęściej sprowadzani przez Polaków, to przede wszystkim Volkswagen, a dalej Opel, Renault, Ford, Audi, Peugeot, Seat, BMW i Toyota.