Informacje prasowe
Toyota znów na szczycie!
Jeszcze nie tak dawno po głośnym skandalu Toyota była wyśmiewana w ogólnoświatowych mediach, a jej wartość spadała z dnia na dzień. Dziś, prawie rok po tych wydarzeniach, Toyota wraca do ścisłej czołówki najbardziej wartościowych marek samochodowych.
Według najnowszego raportu firmy Millward Brown, Toyota objęła prowadzenie w rankingu, spychając na drugą pozycję bawarski koncern BMW. Na podium, oprócz tych dwóch marek, znalazło się też miejsce dla Mercedesa.
Pierwsze miejsce wśród najbardziej wartościowych marek samochodowych może być dla wielu zaskoczeniem, mimo że Toyota w latach 2006-2009 przez cztery lata utrzymywała prowadzenie. Wszystko zmieniło się jednak od czasów pamiętnego skandalu z 2010 roku, który dotyczył wadliwego pedału gazu w wielu samochodach tej marki (w wyniku wady fabrycznej zginęło parę osób). Przeprowadzono szereg akcji serwisowych na całym świecie, a naprawą zostały objęte prawie 8 mln aut! Nic więc dziwnego, że renoma marki uległa pogorszeniu.
Mimo tego, Peter Walshe z Millward Brown nie był zaskoczony wynikiem. Według niego, renoma marki wypracowywana przez długie lata nie mogła ulec całkowitemu zniszczeniu: „Przed akcjami nawrotowymi cieszyła się ogromnym zaufaniem i przy odpowiedniej reakcji - a tak właśnie postąpiła Toyota - musiała szybko odbić się od dna. To doskonały dowód na prężność japońskiej marki” - powiedział Walshe w wywiadzie udzielonym Autonews Europe.
Z takiego obrotu spraw nie za bardzo usatysfakcjonowane jest BMW, które cieszyło się pozycją lidera tylko przez rok. W tym roku zanotowała 3% wzrost, jednak nie wystarczyło to na zajęcie pierwszego miejsca. Wśród najbardziej spektakularnych wzrostów tego roku należy też wymienić Mercedesa, który podskoczył o 12 punktów procentowych, ale najlepszy w tym względzie okazał się Nissan – 17 % do góry! Według Petera Walshe'a jest to efekt świetnej kampanii proekologicznej oraz znakomicie przyjętego modelu Leaf, który zdobył tytuły Europejskiego i Światowego Samochodu Roku.
Lista najbardziej wartościowych marek motoryzacyjnych wg Millward Brown (w mld dolarów):
1. Toyota - 24.2 (+11%)
2. BMW - 22.4 (+3%)
3. Mercedes - 15.3 (+12%)
4. Honda - 14.2 (-1%)
5. Porsche - 12.4 (-3%)
6. Nissan - 10.1 (+17%)
7. VW - 7.4 (+6%)
8. Ford - 7.4 (+5%)
9. Audi - 3.8 (+5%)
10. Lexus - 3.7